Wednesday, August 26, 2009

Datuk Panglima Perang

Di paras ketiga dalam hieraki kepimpinan Linggi dan di bawah Datuk Panglima Besar ialah Datuk Panglima Perang. Pusaka ini juga telah diwujudkan oleh Datuk Muda Mohamad Kattas iaitu pada masa yang lebih kurang sama dengan kejadian Datuk Panglima Besar. Oleh sebab Linggi pada masa itu merupakan satu wilayah militari, tujuan utama institusi Datuk Panglima Perang ini adalah untuk membantu Datuk Muda dalam urusan pertahanan Linggi.

Apabila Linggi tidak lagi bersifat ketenteraan, tugas datuk ini turut berubah. Pada masa aman, tugas datuk ialah melayan orang dan dia berkuasa untuk menengok dan menyelesaikan perkara-perkara kecil sahaja. Pendek kata, beliau adalah pembantu kepada Datuk Panglima Besar. Justeru itu, dari segi pentadbiran Linggi, Datuk Panglima Perang ialah tongkat sokong kepada Datuk Panglima Besar. Segala masalah yang tidak dapat diselesaikannya haruslah diserahkan kepada Datuk Panglima Besar bagi mendapatkan penyelesaian seterusnya.

Selain menjalankan tugas-tugas tersebut, Datuk Panglima Perang juga ditugaskan untuk mencari kebulatan segala waris tua di Linggi apabila hendak menegakkan Datuk Muda. Kemudian barulah diserahkan kebulatan itu kepada Datuk Panglima Besar untuk disampaikan kepada ibu dan bapa Linggi.

Pelantian mengisi pusaka Datuk Panglima Perang ini pada awalnya adalah berdasarkan maklumat dan kebulatan semua waris. Apabila waris-waris tidak mencari kebulatan barulah pelantikan itu menjadi hak mutlak Datuk Muda untuk memilihnya. Selepas tahun 1935, cara pelantikan datuk ini berubah, berdasarkan giliran mengikut perut. Namun semasa pemerintahan Datuk Muda Syed Ahmad, pelantikan Abdul Samad sebagai Datuk Panglima Perang pada 1 September 1943 tidak mengikut giliran perut. Abdul Samad merupakan anak pusaka (waris daripada lelaki) dan bukan anak waris (daripada keturunan waris perempuan.

1 comment:

Dollahlinggi said...

assalammualaikum..
sy dr kg linggi...lahir di linggi..membesar di linggi...
Sy cucu kpd Musa bin Pok...
namun terlalu cetek ilmu sejarah Linggi mahupun salasilah keluarga Pok dan ke atas(nenek moyang)
ada kah kmgkinan utk sy nk dapatkan salasilah keluarga Linggi Khususnya keluarga Pok.

Post a Comment