Friday, August 14, 2009

Dimanakah Linggi...............

Linggi merupakan sebahagian wilayah yang berada di dalam Negeri Sembilan. Kewujudan Linggi bermula semenjak dari abad ke 15 di mana ianya bermula sebagai sebuah wilayah yang tiada mempunyai kuasa sehingga memainkan peranan di dalam sejarah Negeri Sembilan terutamanya dari segi ekonomi.



Sebahagian Mukim Linggi : Kampung-kampung dalam Wilayah Linggi Tradisional


Jika dilihat dari segi keluasan, Linggi hanya seluas lebih kurang 176.6 km persegi atau 17.7 hektar di mana ia bersempadan dengan Luak Rembau di sebelah Timur dan Luak Sungai Ujong di sebelah Utara. Sungguhpun Linggi boleh dianggap sebagai suatu entiti yang kecil, namunya ia memainkan peranan yang penting di dalam sejarah perkembangan dan pembentukan Negeri Sembilan moden.



Peta Lakar Eredia (1613) menunjukkan Melaka dan kawasan sekitarnya



Jika dibandingkan dengan wilayah-wilayah yang terdapat di Negeri Sembilan, Linggi boleh dikatakan unik. Ini adalah kerana Linggi merupakan satu-satuya wilayah yang tidak mengamalkan Adat Perpatih di mana penduduk Linggi adalah berketurunan Bugis. Sistem kemasyarakatan Linggi tidak mengamalkan sistem keturunan berdasarkan nasab ibu sebagaimana Adat Perpatih tetapi sistem yang menekankan kepada nasab bapa. Sistem ini dikenali sebagai muafakat bil kitab wassunati qabulatan minat ustaz ilamanati atau Adat Linggi atau Adat Muafakat dan Kebulatan.


Peta lakaran Eredia (1613) menunjukkan Linge (Linggi)


Sumber : Norhalim Ibrahim

1 comment:

Majlis Ayahanda Negeri Sembilan said...

assalamualaikum Tuan, saya mohon share... untuk tujuan pengumpulan bahan sejarah tentang Dato Muda linggi, minta hubungi saya 0133087836

Post a Comment